
Pe parcursul istoriei sale, Hollywood-ul a găsit
inspirație pentru filmele sale din aproape orice sursă imaginabilă: am avut
filme inspirate din fapte reale, din acțiunile unor personaje marcante în
istoria omenirii, am văzut filme care urmăreau firul narativ al unor romane de
succes, filme ale căror subiecte provin din piese de teatru, seriale de
televiziune, benzi desenate, romane grafice și chiar din unele filme care nu
s-au bucurat de un succes financiar și critic prea mare. Privind această
tendință, nu e de mirare că industria filmelor și-a îndreptat atenția și asupra
mediului jocurilor video pentru inspirație. Nu mic a fost numărul filmelor ale
căror fire narative urmăreau poveștile celor mai de succes jocuri de pe piață. Păcat
că majoritatea au fost producții de o calitate mediocră.
E dificil de apreciat care este cauza principala
pentru acest lucru dar exista unele argumente care ar putea explica de ce
criticii nu sunt prea increzatori atunci când vine vorba despre filme inspirate
din jocuri. Hollywood-ul este, pînă la urmă, o industrie al cărei scop este de
a cîștiga bani de pe urma produselor sale. Iar pentru o industrie de talia sa e
foarte riscant să arunci pe piață un concept nou care nu e garantat că va
scoate un profit. Faptul că aceste filme reușesc să aducă sune importante de
bani în buzunarele producătorilor demonstrează ca industria cinematografică a
reușit să gasească, în momentul de față, un șablon după care să își
construiască proiectele în așa fel încît să să aibă măcar un succes financiar.
Din păcate, filmele în discuție sunt lansate din dorința Hollywood-ului de a
profita de pe urma succesului financiar generat de industria jocurilor. Majoritatea
celor care se așteaptă la o ecranizare bună a jocului preferat fac adesea
greșeala de a crede că producătorii sunt la fel de pasionați de jocul respectiv
ca și ei. Există și excepții de la regulă, ca întotdeauna, ca de exemplu Prince of Persia: The Sands of Time dar
nici el nu e prea departe de modelul clasic. Dar, despre acest film voi discuta
spre finalul articolului.
În opinia mea, piedica cea mai mare în calea
succesului critic unui astfel de film, este pusă de însăși natura mediului de
divertisment în care cele două industrii se situează. Cu toate că ambele
creații sunt produse de divertisment, felul în care divertismentul este livrat
către consumator diferă enorm. În cazul filmelor, spectatorul urmărește firul
narativ, fără să fie implicat în mod direct în acțiune. Este o experiență
liniară care nu depășește mai mult de două ore. De partea cealaltă, un joc
rareori poate fi terminat în mai puțin de 6, 8 ore și se poate întinde mult
peste zeci de ore, în funcție de lungime și de rapiditatea jucătorului.
Jocurile sunt mult mai imersive față de un film. Aici, nu numai că ești pus să
urmărești povestea unui personaj, sau a unui grup de personaje, ci ți se cere
să intri în pielea lor, să iei decizii pentru ei și să participi activ în lumea
jocului. E posibil ca într-un film să fii atașat de personajul principal dar
într-un joc, tu ești personajul principal. Tranziția este ușor de realizat în
primul sens, dar mult mai dificil de acceptat invers. Din acest motiv există
mult mai multe jocuri de succes inspirate din filme decît filme de succes
inspirate din jocuri.
Nu cred că este dificil de transferat personajele,
universul fictiv și povestea dintr-un joc, într-un film. Tehnologia CGI (computer-generated
imagery) a ajuns într-un punct în care un film care apelează la o asemenea
tehnică, cu toate că va fi ceva mai costisitor de filmat, va reuși să arate
mult mai impresionant din punct de vedere vizual față de un joc. Dar nu aceste
elemente sunt problema, ci transpunerea mecanicilor de joc în așa fel încît să
aibă sens într-un film. Povestea dintr-un joc nu evoluează la fel ca într-un
film sau o carte. Aici există unele reguli (bara de viață și de experiență,
necesitatea de a doborî adversari pentru a acumula puncte necesare unui puzzle,
abilități specifice fiecărui erou, felul în care aceste abilități sunt folosite
pntru a interacționa cu elementele jocului) care permit personalului să
progreseze. Firul narativ nu este împins
de poveste ci de aceste reguli. Iar producătorii de jocuri știu acest lucru și
construiect aceste două elemente în așa fel încît să se îmbine excelent, fără să
se afecteze unul pe celălalt. Jucătorul nu trebuie să simtă că povestea intră
peste interacțiunea sa cu elementele jocului sau că mecanicile stau în calea
progresului narativ. În momentul de față încă nu s-a găsit o modalitate
perfectă de a integra această sinergie în industria cinematografică. De cele
mai multe ori, mecanicile de joc sunt ignorate sau aruncate în film sub o formă
distilată, în fragmente scurte, pentru a reaminti spectatorilor ce fel de film urmăresc.
Cel mai potrivit excemplu este șcena de la sfărșitul filmului Doom, inspirat din jocul omonim, în care
jucătorul era pus să împuște monstruozități ieșite dintr-o bază de cercetare de
pe suprafața planetei Marte. Acțiunea se desfașura din perspectiva primei
persoane. În film, printr-un artificul cinematografic, o șcenă de cîteva minute
este filmată dintr-un unghi asemănător cu cel al jocului.
![]() |
Prințul jocului din 2003
|
Prea multă libertate cu povestea unui joc este și ea
o problemă pentru film. Dacă ea diferă prea mult față de original, există
riscul ca fanii jocului să nu se înghesuie în sălile de cinema. Iar
producătorii știu că numărul de fani din spatele unui joc reprezintă o sursă
importantă de profit. Aș putea merge pînă la a spune ca ei sunt însăși publicul
țintă al produsului final, sau măcar o bună parte din el dar asta depinde de
cît de mare este grupul de fani. Dar faptul ca aproape toate titlurile acestor
filme au rămas neschimbate față de original
îmi întărește ipoteza. Probabil ele ar fi avut un succes mai mare dacă
producătorii ar fi împrumutat din jocuri doar unele elemente (poveste,
plasament, personaje, premisa), cu un titlu nou, fără a încerca să recreeze
întreg jocul pe marele ecran.
Prince
of Persia The Sands of Time din fericire este primul film
inspirat dintr-un joc care a reusit să se ridice deasupra mediocrității
predecesorilor sai. Din păcate nu cu mult, dar e un început. Povestea încearcă
să se mențină pe linia narativă a jocului și reușește să păstreze o mare parte
din elementele trilogiei Prince of Persia: lumea arabă, un prinț cu un început
modest, o prințesă, un personaj introdus inițial ca fiind de partea eroului dar
care, pînă la sfîrșit, devine antagonistul, și un obiect magic. Premisa nu
abundă de originalitate, ea fiind folosită aproape în toate filmele hollywoodiene
plasate în orientul mijlociu. Dar acest lucru nu deranjează. Ea a funcționat în trecut, a funcționat și pentru joc și
funcționează și pentru film.
![]() |
Dastan-eroul filmului
|
Nu am înțeles de ce producătorii au ales ca toate
personajele lor să vorbească într-un puternic accent britanic. Aici s-a ratat o
mare șansă de a aduce o doză de autenticitate și strică oarecum atmosfera
filmului. Și e păcat, deoarece acțiunea e destul de energică și de rapidă
pentru a nu da senzația de plictiseală și monotonie iar personajele sunt
suficient de interesante pentru ca publicul să găsească plăcere în a le urmări
firele narative. E evident că cei de la Disney au dorit să repete succesul seriei
Pirați din Caraibe, însuși posterul se
lăuda cu ”from the creators of Pirates of
the Caribbean” dar e puțin probabil că filmul va avea o continuare, chiar
dacă jocul e construit ca o trilogie. Marea problemă este că le lipsește un Captain
Jack Sparrow.
Cu toate că Prince
of Persia nu e un film excelent, el este poate primul cu originile într-un
joc, care să se ridice din mulțimea uriasă a filmelor asemănătoare și să-și revendice
titlul ca singurul de calitate. Nu e o victorie istorică, el fiind departe de
un model perfect, dar e un îmceput. Ceea ce a reușit să facă în comparație cu
altele este de a transporta elementele definitorii ale jocului într-un film de
două ore. Ele sunt trei la număr: șcenele de luptă cu săbii și alte arme din
perioadă, traversarea nivelelor folosind tehnica parkour-ului și abilitatea
obiectului magic, pumnalul, de a-și trimite deținătorul căteva momente în
trecut. Cu toatea că aș fi vrut să văd mai mult din ultimele două, sunt
mulțumit de felul în care au fost realizate, mai ales în ceea ce privește
calitatea animației magiei. Nu știu exact cum se îmbrăcau persanii în acea
perioadă, dar costumele lor sunt bine realizate și oferă senzația că lumea
recreată în film este una autentică. Același lucru se poate spune și despre
decoruri.
Finalul are, din păcate, o șansă mare de a strica
cam tot filmul pînă în acel punct dar, chiar și așa, Prince of Persia e o experiență distractivă care merită văzută,
atît de fanii jocului cît și de cei care abia acum au auzit de poveste.
No comments:
Post a Comment